Automobilio pirkimas Lietuvoje

Kaip pirkti automobilį Lietuvoje

Jeigu dėl kažkokių priežasčių nusprendėte įsigyti automobilį Lietuvoje, pabandysime pagelbėti ir jums. Šiame straipsnyje aprašysime patarimus kaip reikia pirkti automobilius, kad sutaupyti kuo daugiau laiko, pinigų ir nervų paieškoms, bei aptarsime klaidas, kurias dažniausiai daro automobilių pirkėjai.

  • Išsirinkite ir tvirtai apsispręskite dėl automobilio modelio. Nėra gerų ir blogų automobilių. Geriausias automobilis yra tas, kuris atitinka jūsų poreikius. Pamirškite kalbas apie daugiau ar mažiau “byrančius” auto. Dažniausiai apie tai šneka tie, kurie tokių modelių niekada neturėjo. Aišku yra gamykliškai nenusisekusių modelių, kurie turi dažnai pasitaikančių bėdų, apie tai galite sužinoti tos markės ar modelio forume. Bet dažniausiai viskas priklauso nuo to, kokios būklės auto nusipirksite.
    Stebėkite mašinas gatvėse, paprašykite pravažiuoti su draugų, pažįstamų automobiliais, pasivaikščiokite po automobilių turgų, pasėdėkite skirtinguose modeliuose, svarbiausia rinktis ne iš to ką jums pataria aplinkiniai, o suprasti ko jums reikia iš tikrųjų. Dažnai žmonės neapsisprendžia ko nori, blaškosi, ir išleidę daug pinigų ir laiko automobilių apžiūroms galiausiai nusiperka visai kitokios klasės automobilį negu ieškojo.
  • Pirkite automobilį rudenį – žiemą. Kodėl? Nes daugelis perka automobilius pavasarį – vasarą, todėl sumažėja pasiūla, išauga kainos, pardavėjai mažiau derasi. Be to, perkant automobilį žiemą jau bus aišku kaip jis kursis per šalčius.
  • Nesusiviliokite maža kaina. Gerai ir pigiai nebūna. Jeigu ir būna, tai tokius auto nugriebia supirkėjai. Jeigu jūs ne supirkėjas, tai orientuokitės į vidutinę ar didesnę kaina. Daug pigiau yra įsigyti brangų geros būklės automobilį, nei imti patį pigiausią ir po to nuolat leisti pinigus remontams.
  • “Nusipirksiu su defektais, pasitaisysiu ir turėsiu pigų idealų auto”. Taip mąsto daugelis, bet tai yra labai klaidinga nuomonė. Jeigu automobilis turi daug rimtesnių gedimų, tai jau galima sakyti laužas, už jų dažniausiai slepiasi dar daugiau defektų ir galiausiai tenka išleisti labai daug pinigų kol jis sutvarkomas bent iki tinkamo saugiam naudojimui. Bet dažniausiai tokie automobiliai toliau genda be perstojo, nes praeitų savininkų nebuvo prižiūrėti.
    Galima pirkti nebent su vienu dideliu gedimu, pvz. variklio ar pavarų dėžės arba po avarijos, bet prieš tai reikia tiksliai išsiaiškinti kiek kainuos remontas.  
  • Nepirkite automobilio už paskutinius pinigus. Nepamirškite, jog netgi nusipirkus visiškai idealios būklės auto reikės sumokėti už registraciją, pirkti draudimą, galbūt praeiti TA, pakeisti skysčius, filtrus, diržus, padangas, stabdžių kaladėles ir t.t. O žinant, kad idealių automobilių Lietuvoje nebūna, dar galbūt reikės pasitvarkyti važiuoklę, pakeisti kokias variklio tarpines ar sutvarkyti kitus trūkumus. 
  • Perkate Lietuvoje neeksploatuotą? Pasidomėkite kiek jis kainuoja užsienyje. Stebuklų nebūna – automobilis su parvežimu, paruošimu pardavimui ir pardavėjo uždarbiu negali kainuoti pigiau, nei tokie patys užsienyje. Palyginkite kainas mobile.de ir panašiuose portaluose.
  • Nekreipkite dėmesio į skelbimo galiojimo laiką. Iš patirties galime pasakyti, kad greitai parsiduoda tik pigūs laužai. Tikrai geri automobiliai, kuriuos drąsiai galima būtų parduoti artimam draugui neretai stovi kelis mėnesius. Be to, ilgas automobilio pardavimas dažniausiai būna dėl to, kad anksčiau jo kaina buvo didesnė.
  • Skirkite mažiau dėmesio pagaminimo metams ir ridai. Jeigu renkatės iš to paties modelio ir modifikacijos ir kelis metus niekas tame modelyje nesikeitė, tai pagaminimo arba pirmosios registracijos data tera tik skaičiukai dokumentuose. Senesniuose automobiliuose jie neatspindi nei būklės, nei nusidėvėjimo nei kažko kito.
    Ridą taip pat didžioji dalis pirkėjų sureikšmina per daug. Ji ne visada reiškia automobilio nusidėvėjimo lygį, viskas priklauso nuo to, kaip ir kokias atstumais važinėjo buvę savininkai. Automobilis 100 tūkst. km. nuvažiavęs tik mieste bus gerokai prastesnės būklės nei toks pats 400 tukst. km. nuvažiavęs tik autostradose. O keliasdešimt tūkstančių skirtumas išvis nieko nereiškia renkantis senesnį automobilį. Teko girdėti kaip kai kas pagal metus apskaičiuoja ridą ir iš to nusprendžia ar ji tikra. Pripažinkim, kad tai jau visiška nesąmonė, juk kiekvienas žmogus važinėja skirtingai. Iš patirties galime pasakyti, kad tokių pačių automobilių už tokia pačią kainą būklė dažniausiai būna geresnė to, kurio rida didesnė. Taip yra, nes šiais laikais rida sudaro dalį kainos. Automobilio nusidėvėjimo lygį galima įvertinti tik pagal salono ir kitų detalių būklę, bet geriau šį darbą palikite patyrusiems profesionalams. Geriau pirkti geros būklės prižiūrėtą automobilį su nepopuliaria, tačiau tikra 300-400 tūkst. ar net didesne rida, negu su standartine 198 ar 220 tūkst. ant skydelio, kuri “atsukta” nuo 800 000km.
    Apskritai nėra jokios prasmės žiūrėti į Lietuvoje parduodamų automobilių ridą, kadangi beveik visų ridos yra “atsuktos” ir tikrosios dažniausiai nėra galimybės sužinoti.
  • Nepasitikėkite Lietuvos pardavėjais. Kad ir kaip gerai automobilis atrodytų skelbime, kad ir kaip saldžiai telefonu šnekėtų pardavėjas – realybėje beveik visada viskas būna žymiai blogiau. Netgi pats sąžiningiausias žmogus nutylės apie trūkumus kurių iš karto nepamatysi. Todėl jokiais būdais neduokite užstato pilnai nepatikrinę automobilio. Jeigu vykstate dėl automobilio į kitą miestą – apžiūrėkite daugiau variantų aplinkui, kad nereikėtų gailėtis jeigu norimas auto nepatenkins lūkesčių.
    Nesvarbu, jeigu pardavėjas sakys, kad neseniai pakeisti filtrai, diržai, skysčiai ir pan. Nusipirkus automobilį visus eksploatacinius dalykus reikės pakeisti bet kokiu atveju.
    Taip pat dažnai pardavėjai stambius defektus nuslepia smulkiais, pvz. jeigu kažkas neveikia tai kaltas blogas kontaktas, trūkčioja nes kažkas nesureguliuota ir pan. Jei viskas būtų taip paprasta, tai būtų sutvarkęs pats.
  • Nepasiduokite pardavėjo skubinimui. Dažnai pardavėjai kuria istorijas, jog neva tuoj atvažiuos kiti pirkėjai, prie jūsų apsimeta, kad skambina kiti interesantai ir pan. Taip daro tam, kad nespėtumėte rasti automobilio trūkumų arba nesiderėtumėte dėl kainos. Nepergyvenkite, kad kažkas pirmesnis nupirks jūsų nužiūrėtą variantą – tokiu atveju jūs nieko neprarasite. Užtat galite patirti daug nuostolių nusipirkę nepatikrintą automobilį. Kaip jau minėjome – greitai parduodami tik laužai.
  • Venkite perpardavėjų. Nes slėpti trūkumus, keisti vertingas dalis ar kitaip “tvarkyti” automobilius pardavimui yra jų kasdienis darbas. Geros būklės automobilių pas juos pasitaiko retai. Telefonu pasidomėkite ar automobilis registruotas pardavėjo vardu ir taip sužinosite – perpardavėjas jis ar ne. Dažniausiai perpardavėjai sugalvoja istorijas neva automobilis draugo, giminaičio ir pan. Kai kurie išvis slepia, kad nėra to auto savininkais ir sutartį pasirašo kito žmogaus vardu.
  • Tikrinkite automobilį šaltą. Tarkitės susitikti ne abiems patogioje vietoje, o atvažiuokite pas pardavėją kol variklis tą dieną dar nebuvo užvestas. Jeigu pardavėjas atsikalbinėja – didelė tikimybė, jog šaltas variklis blogai kuriasi, dūmija ar skleidžia pašalinius garsus, o šiltas dirba kuo puikiausiai. Dauguma variklio defektų pirmiausia pasireiškia esant šaltam varikliui.
  • Būtinai patikrinkite automobilį specialistų pagalba. Kad ir kaip prižiūrėtas atrodytų automobilis, meistrai gali rasti tokių dalykų, apie kuriuos pardavėjas net nežinos ar bent jau tvirtins kad nežinojo. Būtinai atlikite kompiuterinę diagnostiką, ypač dyzeliams. Tokią gali atlikti tik meistrai profesionaliai užsiimantys diagnostika arba remontuojantys tik šią markę. Klaidų nuskaitymas eiliniame servise už 5-15€ tai nėra diagnostika.
    Nevažiuokite į pardavėjo rekomenduojamą servisą, o jeigu pardavėjas atsisako tikrinti automobilį servise arba atsikalbinėja jog neturi laiko ar pan. – nerizikuokite ir žiūrėkite kitą variantą.
  • Patikrinkite kėbulo daužtumą. Kad ir kaip gražiai atrodytų kėbulas – net patyręs dažytojas iš akies nenustatys kiek glaisto slepiasi po dažais. Jeigu buvo tik uždažyti įbrėžimai – nieko baisaus. Tačiau jeigu daug prišpakliuota – vėliau gali skilinėti dažai ar net lysti rūdys. Šiam darbui reikia ne tik dažų storio matuoklio, bet ir patirties, todėl geriau samdykite profesionalus.
  • Patikrinkite automobilio istoriją. Deja ne visoms markėms tai įmanoma, tačiau atvykus į kai kurių markių, pvz. BMW atstovybę arba atsiuntus el. paštu techninio paso kopiją jums pateiks visą automobilio priežiūros ir remonto istoriją kad ir kokiame pasaulio taške jis buvo remontuojamas. Taip žinosite ar nepadirbta servisų knygelė, ar nebuvo praleidžiami tepalų keitimo intervalai, ar pardavėjas neatsuko ridos ir t.t.
  • Nesikabinėkite prie smulkmenų. Naudotas automobilis privalo turėti įbrėžimų ar nuskilimų nuo akmenukų. Susidėvėjusios stabdžių kaladėlės, padangos ar viena kita važiuoklės detalė, nuo stovėjimo ar šalčio nusėdęs akumuliatorius, cypiantys diržų įtempėjai ir pan. galbūt šiek tiek įtakoja pirkimo kainą, bet nėra kriterijai lemiantys apsisprendimą dėl automobilio pirkimo. Naujas priekinis stiklas, žibintai ar grotelės, perdažytos kai kurios kėbulo dalys dar neįrodo jog buvo eismo įvykis.
  • Patikrinkite automobilio dokumentus, registraciją. Pirkdami Lietuvoje registruotą automobilį įsitikinkite, kad pardavėjas ir savininkas yra tas pats asmuo. Jeigu ne – reikalaukite susitikimo su savininku, kad su juo pasirašyti pirkimo-pardavimo sutartį. Patikrinkite Regitros duomenų bazėje ar automobilis nėra išregistruotas ar nėra deklaruotas pardavimas kitam asmeniui, ar nėra areštuotas, nurašytas arba paieškomas. Jeigu kilo bent kokių įtarimų – kreipkitės į Regitrą ir sužinokite ar jums dėl to nebus keblumų priregistruoti automobilį. Netikėkite pardavėjo pasakomis, kad savininkas užsienyje, perrašys kai grįš ir pan. – galiausiai galite likti taip ir nepriregistravę automobilio savo vardu.
    Pirkdami iš užsienio atvežtą automobilį patikrinkite ar yra visos registracijos dokumento dalys, ar sutampa duomenys juose, ar nėra kokių nors “kabliukų”, pvz.: vienatūris įregistruotas kaip krovininis ir pan. Įsitikinkite, kad pirkimo-pardavimo sutartis pasirašoma tarp jūsų ir tikrojo pardavėjo. Kai kurie pardavėjai siekdami nuslėpti mokesčius ar atsikratyti atsakomybės užpildo sutartį taip, tarsi jūs pirktumėte automobilį tiesiai iš užsieniečio savininko. Tokiu atveju tikrasis pardavėjas niekur nefiguruoja ir atsiradus registravimo ar kitokioms problemoms bus neįmanoma kažką įrodyti.
    Kad neturėti papildomo galvos skausmo geriau į Regitrą važiuoti kartu su pardavėju.